Pojištění aut bude (už je) je dražší.

Málokterý řidič, resp. majitel motorového vozidla  ještě neslyšel o zdražení povinného ručení od roku 2014. Pojištění aut bude dražšíNe všichni ale udělali to, co jim alespoň na rok 2014 může toto zdražení oddálit. Nejdříve ale něco málo na vysvětlenou. Pojišťovny nezdražují jen proto, že se jim chce. Jsou k tomu donuceny několika skutečnostmi.

Na konci tohoto povídání vám povím, jak si to celé trochu zpříjemnit, aby to zdražení tolik nebolelo.

Teď k těm důvodům, proč se bude zdražovat.

Dlouhá léta se vedl konkurenční boj o přízeň klienta a dospělo to k situaci, kdy některé pojištovny mohly mít problém s výplatami škod. Každá pojištovna je především „soukromníkem“, tedy podniká za účelem zisku. Vybírají pojistné a hradí z něj škody. Kdyby nasadily vysoké ceny za pojistky, klienti by odešli ke konkurenci. Když nasadí nízké ceny, dopadnou jako pojištovna Direct, která musela opustit Českou republiku, protože neměla na výplatu škod. Všichni v zájmu „lovu na klienty“ pořád zlevňovali. Cena za pojištění se tedy více méně pohybovala na hraně rentabilnosti.

Od 1.1.2014 jsou pojišťovny povinny ze zákona přispívat na Fond zábrany škod.  Jedná se o fond, ze kterého se budou rozdělovat peníze na složky, které se podílejí na odstraňování škod v důsledku provozu na silnicích (stručně řečeno). Jedná se především o Hasiče a Záchranáře obecně. Všem je asi jasné, že odstraňování škod vzniklých v souvislosti s provozem na silnicích je nákladnou záležitostí. A protože oni nevyjíždějí a nezachraňují jen tak pro srandu králíkům, ale kvůli nám motoristům, je jasné, že bychom se na těch nákladech měli podílet. Já osobně nemám problém s jakousi „daní“ za to, že při nehodě ke mně přijede Záchranka a Hasiči s moderním vybavením a tedy rychle a kvalitně mi třeba zachrání život, nebo zdraví obecně. Je mi to milejší, než kdyby mi zavolali, že nemůžou hned přijet, protože nenastartovali auto, nebo mají letní gumy a stojí dole pod kopcem.

Od 1.1.2014, tedy s nástupem Nového Občanského Zákoníku (NOZ) se mění, a sakra zásadně náhrady škod na zdraví, které se opět budou vyplácet z Povinného ručení.
Velmi zjednodušeně a s jistou nadsázkou vysvětlím rozdíl.

Pokud došlo k úmrtí na silnici, bylo pozůstalým vyplacena jednorázová částka do výše 240.000,- Kč. Je jedno, jestli zemřel bezdomovec, nebo táta od dětí studujících na vysoké škole a mající hypotéku.
Podle NOZ bude částka 240.000,- náležet třeba manželovi, či manželce zemřelého, ale i každému dítěti či osobě žijící ve společné domácnosti.
Pokud nedojde k úmrtí, ale ke zranění, tak poškozený bude moci vymáhat i náhradu

  • za ztrátu výdělku po dobu pracovní neschopnosti
  • za náklady na léčení
  • za ztrátu důchodu
  • za ztížení společenského uplatnění…Pojištění aut bude dražší

Dovedete si představit majitele firmy, nebo ředitele mezinárodní banky, který v důsledku nehody (vámi zaviněné) bude muset ulehnout a léčit se třeba týdny nebo měsíce? A nedej bože zůstane v Invalidním důchodu ?   Brrrrr.

Pokud tedy výše uvedené důvody shledáte za těžko vyvratitelné, je jasné, že to zdražení (cca 7-20%)vzniklo jaksi celkem logicky.

I po mnoha letech v oboru mě překvapuje, že mnozí řidiči si sjednali Povinné ručení před mnoha lety, a stále platí stejnou částku. Pravda, pojišťovny občas nějakou tu kačku zlevní, aby se neřeklo, ale jde to zpravidla mnohem víc (zlevnit). Velmi často jsme se dostali s platbou ne o stovky, ale o tisíce korun méně, než platívali doposud.

Nyní k tomu „receptu“.

Pokud tedy platíte Povinné ručení a nepřepočítávali jste ho alespoň 1 či 2 roky zpátky, udělejte to!

Pokud chcete, ozvěte se.

Přidat komentář

2 Komentáře.

  1. Podle mně ručení zdraží jenom těm řidičům, kteří beze slov zaplatí šek od pojišťovny. Ja jsem smlouvu včas vypovědel, našel na srovnávačí jěště levnější nabídku, takže jdem dokonce ušetřil. Na mně se tedy pojišťovny nenabalili :)

    • Samozřejmě máte pravdu! Jde o to, že stále velká část řidičů si to nehlídá, a nechá se každoročně zaskočit, protože prošvihnou 6 týdenní výpověď.

      Je ale i pravdou, že nejlevnější nemusí vždy znamenat nejlepší. V servisech byste se dozvěděl, že ne všechny pojišťovny se chovají ke svým klientům stejně. Potom se může stát, že ušetříte pár stovek či tisíc, ale při nějaké velké škodě na tom proděláte kalhoty.

      A bohužel není ani pravdou, že např. Povinné ručení mě nezajímá, to je pro škody „těm druhým“. Oni ale můžou být krácení (specialita „těch levných“ pojišťoven), a ten nespokojený klient potom vymáhá tu škodu po vás.

      Věřím, že to není váš případ a nikomu to samozřejmě nepřeju.
      Hodně štěstí.

Přidat komentář


Upozornění - Můžete použít tytoHTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>